Met de in-company workshop kunt u medewerkers opleiden om binnen uw organisatie problemen en incidenten te analyseren. De cursisten leren de methode toepassen en werken in teams aan de analyse van een casus uit uw organisatie. De workshop zorgt ook dat de cursisten dezelfde RCA-taal spreken, dezelfde technieken kunnen toepassen en elkaar weten te vinden als ze ondersteuning nodig hebben. Na afloop van de workshop zijn ze voorbereid om met Root Cause Analysis een belangrijke bijdrage te leveren aan het continue verbeterproces binnen uw organisatie.
De cursisten vinden de workshop RCA niet alleen een nuttige uitbreiding van hun "gereedschapskist", maar ook leuk en inspirerend. Probleemoplossen is immers uitdagend en geeft veel voldoening als het lukt.
De opzet van de workshop bevordert maximaal leereffect. Het is een DOE workshop, waarin de theorie meteen wordt toegepast. De cursist werkt individueel en in teamverband aan diverse realistische casussen.
De training bestaat uit twee trainingsdagen. De eerste dag leren de cursisten hoe Root Cause Analysis werkt. Ze leren de methode toepassen op diverse realistische casussen, waarbij ze samenwerken met andere cursisten.
Tussen de eerste en de tweede trainingsdag werken de cursisten in teamverband een eigen klacht, kwaliteitsprobleem of incident uit. Tijdens de tweede dag presenteren de cursisten hun resultaten. Verder wordt de dag besteed aan oefening met interviewtechnieken en een inleiding "Human Factors".
De training behandelt de volgende onderwerpen:
De training sluit af met een terugblik op uw ervaringen en kijkt vooruit naar de toepassing in uw eigen organisatie.
Na afloop van de workshop vindt de cursist het vanzelfsprekender te zoeken naar de onderliggende oorzaken van een kwaliteitsprobleem of incident. Hij/zij beheerst een aantal praktische technieken om het probleem te definiëren, onderzoek voor te bereiden, een tijdlijn te gebruiken en causale verbanden inzichtelijk te maken. De cursist kan de oorzaken concreet, objectief en onbetwistbaar aantonen. Hij/zij kan de resultaten overtuigend presenteren en daardoor collega's en management makkelijker overtuigen van het effect van de verbetervoorstellen.
De cursist leert praktische technieken en ontwikkelt vaardigheden om Root Cause Analysis effectief binnen de eigen organisatie toe te passen.
De cursist leert hiertoe anders kijken nààr en denken òver incidenten. Door praktisch aan de slag te gaan met oefenproblemen en een eigen casus, leert de cursist om eenvoudige en complexe problemen of ernstige incidenten objectief en met zelfvertrouwen te benaderen.
De geleerde technieken stellen de cursist bovendien in staat, makkelijker collega's en management mee te krijgen in het begrijpen van de opbouw van het probleem en het onderschrijven van de voorgestelde verbeteringen.
De cursist is werkzaam in de industrie, IT, logistiek, vervoer, dienstensector of gezondheidszorg en betrokken bij het oplossen van kwaliteitsproblemen of klachten. Vooropleiding is MBO, HBO of universitair.
De workshop beslaat twee dagen van 9:00 uur t/m 16:00 uur. De cursist besteedt 14 uur aan het bijwonen van de trainingsdagen en 10 uur aan voorbereiding en opdrachten.
Maximaal 14 deelnemers.
Vaste prijs, all-in, op aanvraag. Inclusief: intake gesprek, reiskosten, cursusmateriaal en toegang tot extra oefenmateriaal. Neem contact op...
Deelnemers zeggen over de workshop het volgende: “Praktisch en veel oefenen”, “Nuttig, veel geleerd”, “De tijd vliegt voorbij”, “Erg leuk om te doen”, “Veel praktische tools!", "Met RCA kun je meteen beginnen”.
Tweemaal per jaar is er een training RCA met open inschrijving op een locatie centraal in Nederland.