Root Cause Analysis is GEEN magische methode, die uit zichzelf oorzaken opspoort. RCA is een framework of kapstok, dat helpt om objectiever een klacht, kwaliteitsprobleem of incident te onderzoeken. De methode stimuleert zoeken naar oorzaken en het voorkomen van herhaling. RCA is uitdrukkelijk niet gericht op de schuldvraag.
Elk incident, kwaliteitsprobleem of klacht is meestal een symptoom van dieper liggende oorzaken (root causes) in de organisatie. Het zit verbrogen in de manier van werken of de hulpmiddelen. Root Cause Analysis helpt om de opbouw van een klacht, probleem of incident te visualiseren en het verband met de basisoorzaken of root causes aantoonbaar te maken.
Helaas is er geen betere aanleiding voor verbeteren of veranderen, dan een harde confrontatie met een klacht, probleem of incident. Er is een aanleiding en iedereen voelt de urgentie. Men is bereid de put te dempen als het kalf verdronken is.
Het heeft belangrijke voordelen om Root Cause Analysis te gebruiken:
Root Cause Analysis is een hulpmiddel voor elke lerende organisatie (continu verbeteren). De methode kan gebruikt worden voor het analyseren van incidenten, klachten en kwaliteitsproblemen.
De handleiding bevat praktische tips en technieken voor het uitvoeren van onderzoek, het uitwerken van de analyse en het rapporteren.
Lees onze privacyverklaring...
We versturen geen informatie aan bizarre namen en e-mailadressen.
Wilt u resultaat halen uit Root Cause Analysis? De tweedaagse workshop maakt de methode toepasbaar. Een praktische, waardevolle en inspirerende workshop.
Wilt u binnen uw organisatie probleemanalyses uitvoeren met de RCA methode? Een opleiding bij u op locatie is ook mogelijk.
Heeft u ondersteuning nodig bij het toepassen van Root Cause Analysis op een moeilijk kwaliteitsprobleem, klacht of incident?
raadix.com online software helpt bij het systematisch uitvoeren van een RCA en het opstellen van een oorzakenboom.