Als alles goed moet gaan...
Hadrion Root Cause Analysis
OPEN workshop: Toepassen van Root Cause Analysis

OPEN workshop: Toepassen van Root Cause Analysis

Hoe kun je klachten, kwaliteitsproblemen en incidenten met succes omzetten in kwaliteitsverbetering en kostenverlaging?

De OPEN workshop is de ideale gelegenheid om in korte tijd Root Cause Analysis te leren toepassen. U leert de modernste RCA technieken. U krijgt de gelegenheid ze toe te passen op een klacht, kwaliteitsprobleem of incident uit uw organisatie. Met de begeleiding tijdens de workshop, bent u in staat een goed resultaat te leveren. De workshop help u de waarde voor uw organisatie aan te tonen en sleutelpersonen in uw organisatie enthousiast te maken voor de voordelen van RCA.

De formele training RCA kan ook voor uw loopbaan positief zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat probleemoplossen behoort tot de top 5 meest gevraagde vaardigheden.

De cursisten vinden de workshop RCA niet alleen nuttig, maar ook leuk en inspirerend. Probleemoplossen is immers uitdagend en geeft veel voldoening en waardering.

OPEN workshop RCA

Hadrion Root Cause Analysis

Een kwaliteitsprobleem of incident kost geld en tijd om op te lossen. Op termijn kan het leiden tot reputatieschade of claims. In het ergste geval is er persoonlijk letsel. De directe gevolgen oplossen heeft meestal prioriteit. Het probleem kan zich echter herhalen in een andere gedaante met andere personen in de hoofdrol, als het blijft bij het oppervlakkig vaststellen van de oorzaken.

De systematiek van Hadrion RCA garandeert het objectief en onbetwist in beeld brengen van alle technische, menselijke en organisatorische oorzaken. Bovendien maakt het de verbanden tussen de basisoorzaken (root causes) en het probleem zichtbaar en aantoonbaar. Investeringen in verbeteringen zijn daarom eenvoudiger te verantwoorden. Dit komt de kwaliteit ten goede en voorkomt herstelkosten en reputatieschade in de toekomst.

Wat is het doel van de training?

De training leert u niet alleen hoe Root Cause Analysis werkt. U gaat ook anders kijken náár en denken óver incidenten en kwaliteitsproblemen. U leert technieken en vaardigheden, die helpen het onderzoek goed uit te voeren, uw collega's erbij te betrekken en overtuigend uw analyse en verbeteringen te presenteren aan het management.

Hadrion RCA

Hoe ziet de training er uit?

De training bestaat uit twee trainingsdagen. De eerste dag leert u hoe Root Cause Analysis werkt.  U leert de methode toepassen op diverse realistische casussen. Aan het eind van de eerste dag heeft u de technieken geoefend om een onderzoek in uw eigen organisatie uit te voeren.

Tussen de twee trainingsdagen onderzoekt u een klacht, kwaliteitsprobleem of incident uit uw eigen organisatie. De tweede dag leert u uw onderzoeksresultaten om te zetten in een oorzakenboom. U werkt aan bewijsvoering en vertaalt basisoorzaken in verbeter-maatregelen. Uiteindelijk werkt u aan een overtuigende presentatie van uw resultaten.

De training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Hoe werkt Root Cause Analysis?
  • De opbouw of anatomie van een kwaliteitsprobleem of incident
  • De kracht van een goede probleemdefinitie (o.a. Kepner & Tregoe)
  • De hulpmiddelen bij onderzoek (hypothesen, bewijsvoering, inductie, deductie)
  • Technieken en vaardigheden voor een goed interview
  • Overzicht scheppen met een tijdlijn
  • Analyse met een oorzakenboom of feitenboom
  • Basisoorzaken of "root causes" identificeren
  • Rapporteren, presenteren en verbeteren
  • Raadix software

De training sluit af met een terugblik op uw ervaringen en kijkt vooruit naar de toepassing in uw eigen organisatie.

Resultaten

Na afloop van de workshop vindt u het vanzelfsprekender te zoeken naar de onderliggende oorzaken van een kwaliteitsprobleem of incident. U beheerst een aantal praktische technieken om het probleem te definieren, onderzoek voor te bereiden, een tijdlijn te gebruiken en causale verbanden inzichtelijk te maken. U kunt de oorzaken concreet, objectief en onbetwistbaar aantonen en verbeteringen eenvoudiger verantwoorden. Ook weet u hoe u uw resultaten overtuigende kunt presenteren. Hiermee kunt u een klacht, incident of kwaliteitsprobleem effectiever aanpakken en oplossen.

 

Tweedaagse training (open inschrijving)

  • Dag 1: maandag 9 oktober 2017
  • Dag 2: maandag 6 november 2017

Aanmelden voor de OPEN workshop


Zomerworkshop Root Cause Analysis

Zomerworkshop RCA

Op 7 juli en 14 juli 2017 vindt de zomerworkshop Root Cause Analysis plaats. Het reguliere programma van de OPEN workshop, binnen korte tijd.

Lees meer...


Wat is Root Cause Analysis?

Root Cause Analysis (RCA) helpt om systematisch een klacht, kwaliteitsprobleem of incident te ontleden. Het doel is herhaling te voorkomen, kosten te besparen en de kwaliteit te verbeteren.


Doel van de workshop

U leert praktische vaardigheden en technieken om Root Cause Analysis binnen uw organisatie te kunnen toepassen. U leert bovendien hoe u makkelijker uw collega's en het management meeneemt in het probleem en de oplossing.


Voor wie is de workshop?

U wilt Root Cause Analysis leren toepassen en ervaren wat RCA voor uw organisatie kan betekenen.

U leert RCA van begin tot einde toepassen. De workshop is actief. Theorie en oefening wisselen elkaar af. Tussen de twee trainingsdagen onderzoekt u een klacht, kwaliteitsprobleem of incident uit uw eigen organisatie. Met begeleiding bent u in staat een goed resultaat te leveren en sleutelpersonen in uw organisatie enthousiast te maken voor de voordelen van RCA.

Na afloop kunt u meteen in uw eigen organisatie met RCA aan de slag.

Vakgebied en opleiding

U bent werkzaam in de industrie, ICT, dienstensector of gezondheidszorg en betrokken bij het oplossen van kwaliteitsproblemen of klachten. Uw vooropleiding is MBO, HBO of universitair.

Tijdsinvestering

U besteedt 14 uur aan het bijwonen van de trainingsdagen en ongeveer 16 uur aan voorbereiding en het onderzoeken van een eigen casus.


Aantal deelnemers

Maximaal 8 deelnemers.

Tijd

Tweedaagse workshop van 9:30 uur t/m 16:30 uur

Prijs

€ 995,- per persoon (excl. BTW).

Inclusief: koffie, thee, lunch, cursusmateriaal, deelnamecertificaat en één licentie Raadix RCA software.

Verkoopvoorwaarden


Locatie

Hotel de Kastanjehof, Kloosterlaan 1, Lage Vuursche (www.dekastanjehof.nl). Mooie locatie gelegen middenin de bossen tussen Amersfoort en Hilversum.

Goed bereikbaar per auto en voldoende gratis parkeergelegenheid.


Alternatieve locatie

De Reehorst in Ede. Goed bereikbaar per auto en per trein (250 meter vanaf station Ede-Wageningen). Achter de Reehorst is ruim voldoende parkeergelegenheid.


Wat zeggen de deelnemers?

Deelnemers zeggen over de workshop het volgende: “Praktisch en veel oefenen”,
“Nuttig, veel geleerd”,
“De tijd vliegt voorbij”,
“Erg leuk om te doen”,
“Veel praktische tools!",
"Met RCA kun je meteen beginnen”.

Referenties


Informatie aanvragen

Stuur mij informatie over:

Naam:

E-mail:


In-company training

Een besloten in-company training is ook mogelijk. Data en locatie van de training in overleg.

Lees meer...



Open workshops
Risicoanalyse met FMEA
Toepassen van Root Cause Analysis
Incidentanalyse met PRISMA

Software
Raadix software voor RCA/PRISMA/SIRE
RiskAssist software voor FMEA/HFMEA/SAFER

Gezondheidszorg
Incidentanalyse met PRISMA/SIRE
Handleiding PRISMA
Open workshop PRISMA
In-company workshop PRISMA
In-company workshop SIRE
In-company workshop HFMEA/SAFER

Root Cause Analysis (RCA)
Hadrion Root Cause Analysis
Handleiding Root Cause Analysis
Open workshop RCA
In-company workshop RCA

Risicoanalyse met FMEA
Toegepaste risicoanalyse
Handleiding: FMEA in 10 stappen
Open workshop FMEA
In-company workshop FMEA

Hadrion
Reekalf 10
7908 XG Hoogeveen
Nederland
Tel: +31 528 26 13 83
KvK: 61939994

Contact opnemen
Over Hadrion
Referenties
Verkoopvoorwaarden
Over Harry Draijer

Hadrion is de nieuwe naam van Heron Technologies