Als alles goed moet gaan...
Hadrion Root Cause Analysis
In-company training Hadrion Root Cause Analysis

Interne workshop Root Cause Analysis

Met de in-company workshop kunt u medewerkers opleiden om binnen uw organisatie problemen en incidenten te analyseren. De cursisten leren de methode toepassen en werken in teams aan de analyse van een casus uit uw organisatie. De workshop zorgt ook dat de cursisten dezelfde RCA-taal spreken, dezelfde gereedschappen kunnen toepassen en elkaar weten te vinden als ze ondersteuning nodig hebben. Na afloop van de workshop zijn ze voorbereid om met Root Cause Analysis een belangrijke bijdrage te leveren aan het continue verbeterproces binnen uw organisatie.

De cursisten vinden de workshop RCA niet alleen een nuttige uitbreiding van hun "gereedschapskist", maar ook leuk en inspirerend. Probleemoplossen is immers uitdagend en geeft veel voldoening als het lukt.

In-company workshop RCA

Wat is Root Cause Analysis?

Een klacht, kwaliteitsprobleem of incident kost geld en tijd om op te lossen. Op termijn kan het leiden tot reputatieschade of claims. In het ergste geval is er persoonlijk letsel. Het oplossen van de directe gevolgen heeft meestal prioriteit. Als het bij het oppervlakkig vaststellen van de oorzaken blijft, kan het probleem zich echter herhalen in een andere gedaante met andere personen in de hoofdrol.

De systematiek van Hadrion RCA garandeert het objectief en onbetwist in beeld brengen van alle technische, menselijke en organisatorische oorzaken. Bovendien maakt het de verbanden tussen de basisoorzaken (root causes) en het probleem zichtbaar en aantoonbaar. Investeringen in verbeteringen zijn daarom eenvoudiger te verantwoorden. Dit komt de kwaliteit ten goede en voorkomt herstelkosten en reputatieschade in de toekomst.

Wat is de filosofie van de training?

Root Cause Analysis lijkt in eerste instantie eenvoudig. De resultaten zijn namelijk logisch en voor iedereen te begrijpen. Dit is de kracht van de methode. Goede resultaten bereiken, vraagt echter meer dan uitleg alleen.

Root Cause Analysis vraagt een andere manier van kijken nààr en denken òver kwaliteitsproblemen en incidenten. De training van Hadrion is specifiek ingericht om die verandering te laten plaatsvinden.

Hadrion RCA

Hoe ziet de interne training er uit?

De opzet van de workshop bevordert maximaal leereffect. Het is een DOE workshop, waarin de theorie meteen wordt toegepast. De cursist werkt individueel en in teamverband aan diverse realistische casussen. De eerste trainingsdag is gericht op de probleemdefinitie en het uitvoeren van onderzoek. Daarna volgt een tussenperiode, waarin de cursist het geleerde in teamverband toepast op een probleem of incident uit uw organisatie. De tweede trainingsdag is gericht op oorzakenanalyse, verbeteren, presentatie en rapportage.

De training behandelt de volgende onderwerpen:

  • Root Cause Analysis
  • De opbouw of anatomie van een kwaliteitsprobleem of incident
  • De kracht van een goede probleemdefinitie
  • De hulpmiddelen bij onderzoek (hypothesen, bewijsvoering, inductie, deductie)
  • Technieken en vaardigheden voor een goed interview
  • Overzicht scheppen met een tijdlijn
  • Analyse met een oorzakenboom of feitenboom
  • Basisoorzaken of “root causes” identificeren
  • Rapporteren, presenteren en verbeteren

De training sluit af met een terugblik op de ervaringen en kijkt vooruit naar de toepassing binnen de eigen organisatie.

Wat zijn de resultaten?

Na afloop van de workshop vindt de cursist het vanzelfsprekender te zoeken naar de onderliggende oorzaken van een kwaliteitsprobleem of incident. Hij/zij beheerst een aantal praktische technieken om het probleem te definiëren, onderzoek voor te bereiden, een tijdlijn te gebruiken en causale verbanden inzichtelijk te maken. De cursist kan de oorzaken concreet, objectief en onbetwistbaar aantonen. Hij/zij kan de resultaten overtuigend presenteren en daardoor collega’s en management makkelijker overtuigen van het effect van de verbetervoorstellen.

 

Wat is Root Cause Analysis?

Root Cause Analysis (RCA) is een methodische aanpak, die helpt om systematisch een klacht, kwaliteitsprobleem of (veiligheids)incident te ontleden. Het doel is onderliggende technische, organisatorische en menselijke basisoorzaken (root causes) te identificeren. Hierdoor kunnen verbeteringen gerealiseerd worden, die herhaling voorkomen, kosten besparen en de kwaliteit of veiligheid verbeteren.


Informatie aanvragen

Stuur mij informatie over:

Naam:

E-mail:


Doel van de workshop

De cursist leert praktische technieken en ontwikkelt vaardigheden om Root Cause Analysis effectief binnen de eigen organisatie toe te passen.

De cursist leert hiertoe anders kijken nààr en denken òver incidenten. Door praktisch aan de slag te gaan met oefenproblemen en een eigen casus, leert de cursist om eenvoudige en complexe problemen of ernstige incidenten objectief en met zelfvertrouwen te benaderen.

De geleerde technieken stellen de cursist bovendien in staat, makkelijker collega's en management mee te krijgen in het begrijpen van de opbouw van het probleem en het onderschrijven van de voorgestelde verbeteringen.


Vakgebied en opleiding:

De cursisten zijn werkzaam in de industrie, dienstensector of gezondheidszorg en betrokken bij het oplossen van kwaliteitsproblemen, klachten of (veiligheids)incidenten.

Vooropleiding: MBO, HBO of universitair.

Tijdsinvestering:

De cursist besteed 14 uur aan het bijwonen van de twee trainingsdagen en 7 uur aan voorbereiding en onderzoek van een casus uit de eigen organisatie.


Aantal deelnemers:

Maximaal 14 deelnemers.

Tijd:

De workshop bestaat uit twee trainingsdagen van 7 uur, met 4 weken er tussen. Starttijd in overleg te bepalen.

Prijs:

Vaste prijs, all-in, op aanvraag. Inclusief: intake gesprek, reiskosten, cursusmateriaal en toegang tot extra oefenmateriaal.

Verkoopvoorwaarden


Locatie:

Bij u op locatie.

De trainingsruimte vormt een deel van de ervaring en het effect van de workshop. Wenselijk is een goed geventileerde zaal met voldoende ruimte om in groepen opdrachten uit te voeren, zonder elkaar te storen. Het moet mogelijk zijn om flipovervellen op muren en ramen op te hangen.

Uw organisatie zorgt voor koffie, thee, water en een lunch voor de cursisten.


Wat zeggen de deelnemers?

Deelnemers zeggen over de workshop het volgende: “Praktisch en veel oefenen”,
“Nuttig, veel geleerd”,
“De tijd vliegt voorbij”,
“Erg leuk om te doen”,
“Veel praktische tools!",
"Met RCA kun je meteen beginnen”.

Referenties


Vragen?

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Neem contact op...

Harry


Open workshops
Risicoanalyse met FMEA
Toepassen van Root Cause Analysis
Incidentanalyse met PRISMA

Software
Raadix software voor RCA/PRISMA/SIRE
RiskAssist software voor FMEA/HFMEA/SAFER

Gezondheidszorg
Incidentanalyse met PRISMA/SIRE
Handleiding PRISMA
Open workshop PRISMA
In-company workshop PRISMA
In-company workshop SIRE
In-company workshop HFMEA/SAFER

Root Cause Analysis (RCA)
Hadrion Root Cause Analysis
Handleiding Root Cause Analysis
Open workshop RCA
In-company workshop RCA

Risicoanalyse met FMEA
Toegepaste risicoanalyse
Handleiding: FMEA in 10 stappen
Open workshop FMEA
In-company workshop FMEA

Hadrion
Reekalf 10
7908 XG Hoogeveen
Nederland
Tel: +31 528 26 13 83
KvK: 61939994

Contact opnemen
Over Hadrion
Referenties
Verkoopvoorwaarden
Over Harry Draijer

Hadrion is de nieuwe naam van Heron Technologies